Az alábbi tanulmány az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Kongói Demokratikus Köztársaság Stabilizációs Missziójának (MONUSCO) kialakulását, felépítését, szervezetei elemeit, feladatrendszerét és eddig elért eredményeit kívánja bemutatni.
A Közép-Afrikában elhelyezkedő állam a XIX. század végétől Belgium gyarmata volt, amely igen későn, csak 1960. június 30-án nyerte el függetlenségét. Az ezt követő időszakot véres összecsapások jellemezték, amelyet az 1999 júliusában a Kongói Demokratikus Köztársaság (Kongói DK) és öt regionális állam (Angola, Rwanda, Uganda, Zimbabwe, Namíbia) között megköttetett lusakai tűzszüneti megállapodás zárt le. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) még ebben az évben, november 30-ai dátummal, megfigyelő missziót (MONUC) telepített a térségbe. Később az ENSZ BT számos határozat meghozatalát követően kiterjesztette a misszió tevékenységi körét további feladatokkal. Az ország 46 év után 2006. július 30-án megtartotta első szabad választását, amelynek keretében megszavazták az 500 fős Nemzetgyűlést. Ezt követően az elnökség október 29-én kezdte meg hatalmának gyakorlását. A Kongói DK jelenlegi államfője Joseph Kabila.
Kongói DK földrajzi helye (Forrás: aaib-insurance.com)
Az ENSZ életében ez volt az eddigi legkiemeltebb választás, amelyben aktív szerepet vállalt, majd azt követően missziója mandátuma kiszélesedett a politikai, katonai kapacitásnövelés területét érintő feladatokkal. A jogállamiság megszilárdítása mellett a fegyveres felkelések elleni fellépésben, tehát a konfliktuskezelésben is jelentős szerepet vállalt magára.
A MONUC misszió 2010. július 1-e után MONUSCO néven folytatta tevékenységét, amely főként szimbolikus jelentéssel bír, mivel az ENSZ BT ezzel próbálta kifejezésre juttatni, hogy az ország új korszakba lépett. A misszió főparancsnokának a német származású Martin Kobler lett kinevezve. Az új misszió jogosultságot kapott arra, hogy minden eszközt bevessen a polgári lakosság, a humanitárius és emberi jogi aktivisták erőszakos fenyegetése esetén, emellett feladatául kapta, hogy támogassa a stabilizációs és konszolidációs törekvéseket a Kongói DK területén. Az ENSZ BT határozata alapján a megfelelő polgári védelem és igazságszolgáltatás mellett 22.016 főben maximalizálta a misszió létszámát. Ez 19.815 fő kéksisakost, köztük 760 katonai megfigyelőt, 391 rendőrt és 1.050 fő további személyzetet jelent. Ez a szám az 2013. decemberi adatközlés szerint 573 ENSZ foglalkoztatottal és 2.970 fő helybélivel gyarapodott. A misszió főhadiszállása (HQ) a Kongói DK keleti részén lévő Kinshasa városban található. A Kongói DK területét további hat szektorra bontották fel, melyek mindegyikében jelen vannak ENSZ csapatok. A Biztonsági Tanács elítéli a térségben jelenlévő fegyveres csoportok, például a Demokratikus Erők Ruanda Felszabadításáért (FDLR), az Úr Ellenállási Serege (LRA) és a Kongó Felszabadítása Hazafias Erői (FPLC) tevékenységeit, melyek főként a polgárok ellen elkövetett erőszakos cselekményekben nyilvánulnak meg. A fegyveres csapatok felderítését megnehezíti kongó domborzata is, továbbá maga a trópusi éghajlat és az erdőségek. Feladataik tejes körű ellátásának, illetve a helyzet stabilitásának és a véres támadások megfékezésének érdekében az ENSZ BT 2013. március 28-ai határozata alapján intervenciós erőt, mintegy 3.000 főt (három lövész zászlóalj és egy tüzér század) telepített a térségbe, amely a kongói hadsereggel közösen látja el az aktuális feladatokat (pl. támadó műveletek) a Kelet-Kongói destabilizált területeken. A békefenntartó erők felállításával szemben, amely a jelenlegi helyzet szerint egy évig lesz hatályos, több állam is tiltakozott. Álláspontjuk szerint a MONUSCO így már nem csak békefenntartó feladatot lát el, hanem a felkelők elleni harcokban is aktív szerepet vállal, sérti a Kongói DK szuverenitását, mert annak belügyeikbe avatkozik be.
A MONUSCO tevékenységei a térségben:
Gyermekek védelme: fiatalkorúak fenyegetettségének csökkentése, az ellenük történő agresszió visszaszorítása és az erőszakos incidensek dokumentálása. Szakosodott civil szervezetekkel való közös szerepvállalás. A helyi rendőrségben és igazságszolgáltatásban dolgozóknak képzése. Segítségadás a fegyveres csoportokban erőszakkal betoborozott gyermekkatonák dezertálását követően.
Polgári ügyek: biztosítja a kapcsolattartást a polgárok és az önkormányzatok közt. Koordinálja és megkönnyíti a szekción belül tevékenykedő partnerek munkáját és elemzi az aktuális helyzetet. Segíti a kormány és lakosság közti bizalom kiépülését, emellett a konfliktuskezelésben és a törzsek közti ellentétek felszámolásában is szerepet vállal. A kormányt a szociális rendszer kiépülésében és az állami szolgáltatások hatékonyabbá tételében is segíti.
Lefegyverzés és reintegráció: a térségben több szélsőséges csoport nagy fenyegetést jelent a civil lakosságra, illetve a misszió tagjaira, ezért a felkelő fegyveres csoportok (FDLR, LRA, M23) felderítése és lefegyverzése kritikus pont a térségben. A kongói polgárháborúból visszamaradt szélsőséges csapatok lefegyverzése és segítése a társadalomba való reintegrációban.
Akció során elkobzott fegyverek (Forrás: blogs.un.org)
Választási divízió: fő tevékenysége a választások tisztaságának ellenőrzése és a választásokban résztvevők számának kiterjesztése a lehető legszélesebb körben.
Nemek közti egyenlőtlenségek csökkentése és felszámolása: ebben a tekintetben nagy hangsúlyt fektetnek a női vezetők jelenlétére – a misszión belül is -, mellyel igyekeznek a helybéli nők társadalomban betöltött szerepét előmozdítani.
HIV/AIDS egység: a lakosság és a térségbe érkező ENSZ munkatársak informálása a betegség következményeiről és megelőzéséről. Emellett a térségben uralkodó szexuálhigiéniás problémák kezelése.
Emberi jogok szekció: a kormánnyal és más misszión belüli egységekkel segíti megszilárdítani az alapvető emberi jogokat. Emellett a szexuális erőszak visszaszorításában is nagy szerepet vállal.
Békefenntartó katonaság: feladata a fontosabb stratégiai pontok és épületek védelme mellett a polgári lakosság és ENSZ munkatársak megóvása az esetleges támadásoktól, valamint a humanitárius segélyek, konvojok védelme is a tevékenységük közé tartozik.
Intervenciós erők: fegyveres harcokban a kongói hadsereg támogatása, illetve a fegyveres felkelők elleni határozott fellépés. Ennek a katonai egységnek a telepítése egy újabb korszakát jelenti a békefenntartó missziókat tekintve. Első példa arra, hogy az ENSZ fegyveres harcok támogatására állít szolgálatba békefenntartó katonákat.
Rendőrség: civil lakosság óvása az esetleges támadásoktól. A helyi rendőrséggel való együttműködés-és kapcsolattartás alapvető feladata, elsődleges cél a helyi rendőrségi erők létszámának növelése. Emellett a szavazásokon való biztosítási feladatok ellátásában is fontos funkciót tölt be.
Aknamentesítés: megtisztítják a polgárháborúban aknásított területeket. Együttműködés a kormánnyal az aknásított területek felderítésének és megtisztításának érdekében. Járulékos feladat a lakosság informálása a veszélyeztetett helyek és pontok hollétéről, illetve a már megtisztított területekről.
Politikai ügyek: feladata az állam demokratizálódásának és intézményi reformjainak támogatása. Konfliktuskezelés és megoldás a közösségek közti ellentétek felszámolásának érdekében, az afrikai ?nagy tavak? közti jó kapcsolat kiépítésében való segítség.
Az afrikai ?nagy tavak? országai (Forrás: developmentdiaries.com)
Tájékoztatás: informálják a civil lakosságot a reformokról és az intézményrendszerekről. Általános információt szolgáltatnak az ENSZ szerepvállalásáról, illetve évenkénti beszámolót tesznek közzé.
Jogállamiság szekció: 2004 óta van jelen a misszióban; a kezdeti időben kisebb jogállami kérdésekben segítette a kormányt. Mára ennél szélesebb feladatkörrel rendelkezik: biztonsági-politikai szektorok reformja mellett nagy szerepet vállal a civil és a katonai igazságszolgáltatásban is.
Biztonsági szektor reform: célja, hogy biztosítsa a hadseregképzést és annak kapacitásbővítését. Nemzetközi partnerekkel (EUSEC, EUPOL) való kapcsolattartás. A kongói kormány támogatása egy egységes és fegyelmezett hadsereg és a Nemzeti Rendőrség kapacitásbővítése céljából.
Szexuális erőszak megfékezése: az ENSZ felmérése alapján megdöbbentően sok szexuális erőszakos cselekményt követnek el a Kongói DK-ban, melyek főként gyermekeket és nőket érintenek. 2008 áprilisában a Kongói DK kormánya és az ENSZ Action (UN Action Against Sexual Violence in Conflict) közös stratégiát dolgozott ki a veszélyeztetett övezetekben, melyben a szexuális erőszakon átesett személyek szellemi és fizikai felépülésével is foglalkoznak. Az ENSZ többek között megállapította, hogy a kongói kormány nem fektet elég energiát az efféle erőszakos cselekmények kivizsgálására.
Ezen feladatkörök mellett a MONUSCO kidolgozott egy stabilizációs stratégiát is a kormánnyal közösen, mely felgyorsítja a konszolidációs folyamatokat. Az integrált program öt alapvető elemből áll fel: egyrészt áll egy biztonsági részből, melynek alapvető célja az emberi élet veszélyeztetettségének csökkentése, illetve a szabad mozgás biztosítása a lakosság számára. Másrészt áll egy politikai részből, mely segíti a nemzeti és a tartományi részek együttműködésének és kommunikációjának folyamatosságát, illetve a békefolyamatok és a kulcsfontosságú kötelezettségvállalások betartását a fennálló megállapodások tekintetében. Az állami hatóság perspektíva-fejlesztése is része az új stabilizációs stratégiának. Célja, hogy fokozatosan helyreállítsa és megerősítse a közbiztonságot, amely kulcsfontosságú területe a missziós tevékenységnek. Az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés és a közigazgatási szolgáltatások kiterjesztése is fontos szerepet játszik az ?állami hatóság? stratégiájában. A reintegráció és helyreállítás a dokumentumban a biztonságos és tartós visszatérés lehetővé tételét célozza, a gazdasági-társadalmi re-integráció a lakhelyük elhagyására kényszerülőket és a menekülteket érintik. A stabilizációs stratégia fejlesztésekor a szexuális erőszak elleni küzdelemre fokozott figyelmet fordítottak a szakértők. A misszióban több ENSZ ügynökség is részt vesz, melyek nem csak a misszió munkájához, hanem a Kongói DK stabilizációs törekvéseihez is nagymértékben hozzájárulnak.
ENSZ ügynökségek a MONUSCO-n belül:
OCHA: Humanitárius Ügyek Koordinációs Hivatala
OHCHR: ENSZ Emberi Jogok Hivatala
UNAIDS: Közös ENSZ Program a HIV és AIDS ellen
UNDP: ENSZ Fejlesztési Programja
UNFPA: ENSZ Szabadidős Tevékenységi Alapja
UNESCO: ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete
UNCHR: ENSZ Menekültügyi Főbizottsági Hivatala
UNICEF: ENSZ Gyermekjóléti Szolgálata
WFP: Világélelmezési Program
WHO: Egészségügyi Világszervezet
Joseph Kabila (Kongói DK elnöke) és Ban Ki Mun (ENSZ főtitkár)(Forrás: congoplanet.com)
Összegzés
Jelentések szerint a MONUSCO rendkívül komplex és tág feladatrendszerét sikeresen hajtja végre. Több nemzetközi partner is jelen van a misszióban, ezzel segítve a Kongói DK fejlődését és stabilitását. A májusi Kinshasa-ban megtartott tárgyalásokat ? melyen részt vett Ban Ki Mun ENSZ főtitkár, Jim Yong Kim, a Világbank elnöke és Joseph Kabila, a Kongói DK elnöke is ? megelőző napokban fegyveres csoportok támadásokkal igyekeztek megzavarni a tartomány biztonságát, célul tűzve ki a megbeszélés szabotálását. A tárgyalást végül sikeresen lebonyolították, amelynek eredményeként bejelentették, hogy a Világbank egy milliárd dollárral kívánja támogatni a kongói stabilizációs törekvéseket. Nagy problémát jelent a térségben az árva vagy éhínséggel küzdő gyermekek fegyveres milíciákba történő besorozása. Több fegyveres csoport innen szerzi harci veszteségeinek utánpótlását. Egy a 2005-ben letartóztatott milicista vezért, Thomas Lubanga-t, aki a Kongó Felszabadítása Hazafias Erői (FPLC) félkatonai szervezetbe sorozott be 15 évnél fiatalabb gyermekeket, a hágai Nemzetközi Bíróság 14 év börtönbüntetésre ítélte. Az etnikai összecsapások erőszakos cselekményeit, a Kongóban élő több mint 200 nemzetiség és törzs közötti ősi viszályokat és ellentéteket csak nehezen lehet enyhíteni. A nemzetiségek megosztottságét az eltérő vallási meggyőződések is súlyosbítják. Bár a lakosság ötven százaléka katolikus, rendkívül sokféle törzsi vallás található a térségben. Az ENSZ meghatározó szerepéhez a Kongói DK helyzetének stabilizálása és fejlődése szempontjából nem fér kétség. A több mint tizenkét éve fennálló misszió feladatkörét tekintve egyre több területre terjed ki. A civil lakosság és a kormány is fontosnak tartja az ENSZ jelenlétét az országban, mivel ez nagyban befolyásolja a Kongói DK fejlődését, illetve a társadalom belső ellentéteinek megoldására tett kísérletek sikerességét.
A Biztonságpolitikai Szakkollégium december 13-án és 14-én, kétnapos intenzív műhelymunkát szervezett tagjelöltjeinek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hungária körúti campusán. A kétnapos program célja az volt, hogy a BSZK tagjelöltjei megismerhessék egymást, valamint a tagokat, e mellett pedig olyan szakmai munkában vehessenek részt, amelyet akkor is hasznosíthatnak későbbi tanulmányaik során, ha nem kerülnek be a szakkollégium tagjai közé. A pénteki nap délelőtti előadását Nyulász Viktória, a Honvédelmi Minisztérium Védelempolitikai Főosztályának munkatársa tartotta. A program szemináriumi jelleggel zajlott, a hallgatóság aktív részvételével ismerhettek meg a résztvevők naprakész adatokat és információkat a Magyar Honvédség jelenlegi missziós szerepvállalásairól. Ezt követően a hallgatóság csoportokra bontva feladatul kapta, hogy a hallottak alapján dolgozzanak ki egy tervet a Honvédség fejlesztéséről, majd érveljenek programjuk mellett a többi csoport kérdéseire válaszolva. A délutáni program során két párhuzamosan futó szeminárium zajlott, a hallgatók ennek megfelelően létszám alapján két csoportra lettek bontva. Az egyik csoport számára Berzsenyi Dániel, a Közpolitikai Kutatások Intézetének elemzője vezette a beszélgetést, a másikon pedig Lattmann Tamás nemzetközi jogász, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Nemzetközi Jogi Tanszékének és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok és Biztonsági Tanulmányok Tanszékének oktatója beszélt a média hatásáról a nemzetközi kapcsolatokra. Az első nap záró feladata egy konfliktus analízis gyakorlat volt, a résztvevők a rövid elméleti felvezetőt követően csoportokba osztva, egy saját maguk által választott konfliktust elemeztek ki a bemutatott elemzési módszerek alapján. A műhelymunka második napjának délelőttje Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi Doktori Iskola doktoranduszának előadásával kezdődött. A prezentáció témája ?Az európai rakétavédelmi rendszer jövője? volt. Ezt követően az előadás során elhangzott tényekre építve egy rendkívül intenzív műhelyvita következett, amelyen a résztvevőknek azt kellett mérlegelniük, hogy vajon pozitív vagy negatív hatása lenne e egy ilyen rendszer teljes kiépülésének Európa biztonságára. A szünetet követően az obligátok a válságkezelési-tárgyalási szimulációban vehettek részt. A gyakorlat lényege az volt, hogy egy adott problémakört felvetve a résztvevők egyes államok szerepében képviseljék érdeküket. A program a Balassi Intézet és a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal ?Pro Renovanda Cultura Hungariae? pályázatának támogatásával valósult meg.
Az ma már közhelynek számít hazánkban, hogy árvíz[1]-fenyegetettségünk magas és rendszeresen előforduló. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az évről-évre visszatérő és sok esetben természetesnek mondható ? hagyományos ? árhullámok, amelyek a természeti és fizikai törvényszerűségek alapján várhatók és bizonyos mértékig kiszámíthatók. Ugyanakkor az elmúlt évek szokatlan árvizei ? különösen a rendkívüli 2013-as ? rámutattak bizonyos váratlan eseményekre, amelyek kezelésében az önkormányzatoknak legalább akkora szerepe van, mint az állami, de akár a nem állami, üzleti szereplőknek is. A vízügyi szakma megközelítésében érdekes és figyelemfelkeltő összefoglalásként értékelhetjük az alábbi sorokat: ?A rendkívüli árvizek történetében példátlan gyorsasággal egymást követő és a korábbi vízszintmagasságokat rendre meghaladó árvizek korunkban azt bizonyítják, hogy az árvízvédekezés hagyományos eszközei kimerülőben vannak.?[2]
Az alábbi rövid tanulmányban arra keressük a választ ? a tények bemutatása mellett -, hogy az önkormányzatok milyen módon kerültek kapcsolatba a 2013-as rendkívüli árvízhez kapcsolódó feladatokkal, illetve azok milyen hatást gyakorolhattak működésükre különös tekintettel a katasztrófavédelemmel való együttműködésre.
Mi is történt 2013-ban?
A szakirodalom joggal nevezi a 2013-as árhullámot ?történelminek?, ugyanis az mind vertikálisan, mind pedig horizontálisan óriási kihívást, veszélyt és fenyegetettséget jelentett nem csak Magyarország, de az egész közép-európai térség számára.
De lássuk az előzményeket! Kiinduló pontnak azt tekinthetjük, hogy 2013. május 30. és június 3. között a Duna felső (északi, osztrák és bajor) szakaszain az átlagoshoz képest kiugróan sok csapadék jelentkezett, amelynek eredményeként a vízgyűjtő területről hirtelen beérkező víz hirtelen emelte meg a Duna vízszintjét, így árhullám keletkezett. A különleges időjárási helyzet kialakulását egy osztrák szakmai jelentés az alábbi műholdfelvételek alapján négy fázisban szemlélteti[3]:
május 29-i állapot
2013. május 31-i állapot
június 02-i állapot 2013. június 04-i állapot
A fenti műholdfelvételek alapján jól látható, hogy az időjárási jelenség egyre délebbre (dél-keletre) húzódott, mindezt viszonylag rövid idő alatt megtéve és rendkívül jelentős csapadékmennyiséget maga után hagyva.
Magyarországon az alábbi vízmagasságokat (legnagyobb víz-LNV) mérték a soron következő napokban:
Új LNV [cm]
Régi LNV [cm]
Régi LNV időpontja
Nagybajcs
907
872
2002
Komárom
845
802
2002
Esztergom
813
771
2002
Nagymaros
751
714
2006
Budapest (tetőzés 2013.06.09.)
891
860
2006
Dunaújváros
755
742
1965
Dunaföldvár
721
703
1965
Paks
891
872
1965
Dombori
916
894
1965
Baja
989
976
1965
Mohács
964
984
1965
Táblázat: A 2013-s dunai árvíz LNV értékei, és az eddigi legnagyobb vizek nagysága és ideje
A fenti táblázatban érdemes szemügyre venni, hogy a vízállások gyakorlatilag (Mohácsot kivéve, de ott is jelentősen megközelítette) az összes mérési ponton megdöntötték a korábbi ? sokszor évtizedes ? rekordokat!
Az árvízi védekezés egyes elemei és folyamatai
A fenti számok más megközelítésben eredménynek tekinthetők, így ? a teljesség igénye nélkül ? lényeges arra kitérnünk, hogy milyen folyamatok zajlottak a védekezés során:
kapcsolattartás az árvízben érintett országok szakmai szervezeteivel (például: a bajor, osztrák, szlovák és a későbbiek során a szerb hidrológiai és katasztrófa, valamint más szakmai szervezetekkel);
, II., III fokú, illetve rendkívüli védekezés elrendelése és végrehajtása szakaszosan (például egy 2013. június 6-i jelentés alapján: ?I. fokú védekezés van 371,7 kilométeren (a Dunán Budapest alatt Ercsitől az országhatárig, a Marcal középső szakaszán), II. fokú védekezés van 82,4 kilométeren (a Duna Budapest alatti szakaszán a jobb parton Érdig, a bal parton Soltig), és III. fokú a védekezés 62,4 kilométeren (a Rába Győr-Árpási, Győr-Koroncói szakaszán, a Marcal Győr-Koroncói, valamint a Koroncó-Mórichida árvízvédelmi szakaszán)?[4];
az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT)[5] összehangolt és folyamatos tevékenysége;
az árhullám dokumentálása, a védekezés során kinyert adatok rögzítése, későbbi felhasználás és a hatékony védekezés kialakítása céljából;
a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és alárendelt szervezeteinek koordinált munkája;
a Belügyminisztérium, valamint a Honvédelmi Minisztérium és alárendelt szervezeteink tevékenysége;
utómunkák elvégzése.
Az önkormányzatok katasztrófavédelmi tevékenységének alapjai
Természetesen az érintett önkormányzatoknak a fenti területek szinte mindegyikében volt szerepe, amely nem csak érintettségük okán adódott, hanem a vonatkozó jogi szabályozás miatt is. Ezek a feladatok levezethetők a jogforrási hierarchia alapján, az Alaptörvényből kiindulva egészen az egyes szakhatósági szabályozásig. Érdemes azonban ezek pár lényegi pontját szemügyre venni, hiszen az alapvető keretek nélkül a vonatkozó tevékenységek nehezen értelmezhetők, végrehajthatók.
évi CXXVIII. törvény a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról a I. fejezet, I-es pont, 2. §. (1) bekezdése kimondja: ?A védekezést és a következmények felszámolását az erre a célra létrehozott szervek és a különböző védekezési rendszerek működésének összehangolásával, az állampolgárok, valamint a polgári védelmi szervezetek, a gazdálkodó szervezetek, a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, az állami meteorológiai szolgálat, az állami mentőszolgálat, a vízügyi igazgatási szervek, az egészségügyi államigazgatási szerv, az önkéntesen részt vevő civil szervezetek és az erre a célra létrehozott köztestületek, továbbá nem természeti katasztrófa esetén annak okozója és előidézője, az állami szervek és az önkormányzatok (a továbbiakban együtt: katasztrófavédelemben részt vevők) bevonásával, illetve közreműködésével kell biztosítani?.[6]
A fenti törvény értelmezési rendelkezéseiben a ?katasztrófa? fogalmának magyarázatánál azt is rögzítették, hogy bekövetkezésének, de különösen kezelésének egyik jellemzője az, hogy ?önkormányzatok és az állami szervek folyamatos és szigorúan összehangolt együttműködését? igényli.[7]
Természetesen a fenti jogszabály hatálya kiterjed az önkormányzatokra is.
Katasztrófák esetén a helyi feladatokat a ?helyi védelmi bizottság? látja el, amelynek elnöke a polgármesterrel közösen, természetszerűleg vele együttműködésben végzi a vonatkozó feladatokat.[8]
Az önkormányzatok további feladatai kiterjednek az általános jelzési kötelezettségre; az önkormányzati tűzoltóságok egyes tevékenységeire; a veszélyhelyzetre vonatkozó sajátos irányítási szabályokra; a felkészülésre, valamint a védekezés költségeinek megtérítésére és fedezetére.
Hozzá kell tennünk természetesen azt, hogy a fenti áttekintés nem teljes, hiszen mind elméleti, mind gyakorlati értelemben a katasztrófák elleni védekezés bonyolult feladat- és folyamatrendszer, amelynek lényege a hatékony felkészülés, az eredményes és sikeres elhárítás és a tapasztalatok feldolgozása.
Nagyon lényeges azt is megemlítenünk, hogy a fenti szabályozás, illetve a katasztrófavédelem jelenlegi struktúrája és összehangolt gyakorlata az elmúlt évek számos változásának, de leginkább a 2010-es kolontári és devecseri iszapkatasztrófa eredménye (ez egyébként más területeken is jelentős jogszabályi és gyakorlati változásokat indukált). Egy 2013-as tanulmánykötet, amely e szörnyű, ember életeket is követelő esemény biztonságpolitikai és államigazgatási hatásait vizsgálja, kimondja: ?A vörösiszap katasztrófa és a korábbi rendkívüli árvizek törvényi, jogi szabályozás hiányosságai, valamint lakosságot, az anyagi javakat és a környezetet veszélyeztető természeti és ökológiai katasztrófák, civilizációs veszélyforrások számának növekedése következményeként az Országgyűlés új katasztrófavédelmi törvényt fogadott el? A Kat. (Katasztrófavédelmi Törvény) lakosságvédelem erősítését célzó rendelkezései szabályozzák a veszélyeztetett terület elhagyásának, valamint az oda történő belépés korlátozását, valamint a helyi önkormányzatok védelmi igazgatási feladatainak támogatása érdekében bevezeti a közbiztonsági referensek képzését. Az egyes veszély-, illetve katasztrófahelyzetek hatékony megelőzése, az élet és anyagi javak megóvása érdekében, a valós kockázatok figyelembevételével, a Kat. megújítja a települések polgári védelmi besorolását és védelmi követelményeit, továbbá az azonnali beavatkozásokat igénylő katasztrófahelyzetek megoldásának pénzügyi forrásaként létrehozta a katasztrófa-elhárítási célelőirányzatot.?[9]
A 2013-as árvíz szakmai tapasztalatai
A fenti adatok és információk tükrében, illetve az elvégzett gigantikus méretű feladatok elvégzése tükrében érdemes szemügyre vennünk azokat a szakmai tapasztalatokat, amelyek az elmúlt időszakban napvilágot láttak.
Ennek egyik szempontrendszerét az adja, hogy a szakértők a ?hagyományos és korszerű árvízvédelmi módszerek? megjelenését látták a feladatok kezelésében.[10] Ez pedig értelemszerűen azt jelenti, hogy a korábban már kialakult és jól működő eljárásokat ötvözték új elemekkel és metodikával, amelyek sorában az új mérőeszközök, új eljárások és a kinyert új adatok egyaránt bele értendők.
A 2014. május 30-án, Baján megrendezett ?Árvízi veszélyeztetettség Magyarországon 2014? elnevezésű konferencián (amely az Országos Vízügyi Főigazgatóság, a Vízügyi Tudományos Tanács illetve az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság együttműködése alapján valósult meg) lényeges megállapítások születtek, amelyekben a 2013 június ?történelmi? tapasztalatai is feldolgozásra, beépítésre kerültek.[11] Ennek lényeges megállapításai a következők voltak:
A mérések alapján ?az árvizek során érkező víztömegek nem növekednek, az azok levonulása következtében kialakuló tetőző vízállások rendre emelkednek (pl. Budapestnél 10 éven belül 3 alkalommal ? 2002, 2006, 2013 ? döntött rekordot a Duna vízállása, holott a lefolyó vízhozam nem változott számottevően)?.[12]
A hasonló események elkerülése érdekében ?a nagyvízi mederkezelésre? vonatkozó szabályozás és intézményrendszerének fejlesztése szükséges.
A fentiekre vonatkozó tervek elkészítése ?lehetővé teszi, hogy szigorú feltételekhez és mérlegeléshez kötve, ideiglenes védművekkel továbbra is meg lehessen védeni arra alkalmas és érdemes területeket, amelyre a 2013. évi dunai védekezés során számos példa volt?.[13]
A 2000-es nagy európai árvíz hatására az Európai Parlament és a Tanács kiadta a 2007/60/EK sz.?Irányelv az árvízkockázatok értékeléséről és kezeléséről? szóló irányelvét, amelynek alapján olyan árvízi kockázatkezelési projekt jött létre, amely három ütemben ad választ a vonatkozó kihívásokra:
ütem: előzetes árvízi kockázatértékelés – az országos helyzet feltérképezése, metodika kialakítása (határidő: 2011. december 22.);
ütem: veszélytérképek és kockázati térképek – vagyis a veszély helyének és nagyságának beazonosítása (Határidő: 2013. december 22.);
III. ütem: stratégiai szintű árvízkockázat kezelési tervek készítése ? vagyis a szükséges beavatkozások meghatározása. (Határidő: 2015. december 22.).
A 2013. júniusi rendkívüli dunai árvíz fontos gyakorlati tapasztalata volt, hogy az árhullám tetőző vízállásai jelentősen meghaladták a korábban nyilvántartott mértékadó árvíz szintet. Emiatt szükségessé vált ennek felülvizsgálata, amit az akadémiai és üzleti szféra szereplői közösen végeztek el.
A konferencia egyik jelentős összegző megállapítása a következő: ?A hatékony nagyvízimeder-kezelés megvalósítása, a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés és az árvízi kockázatok kezelése terén elért eredmények az árterületen élők, gazdálkodók, vállalkozásokat működtetők számra kedvező természeti állapotú, hosszútávon tervezhető és biztonságos környezetet nyújtanak.?[14]
A fentiek természetesen érintik az önkormányzatok tevékenységet, hiszen a hozzájuk tartozó területek felmérése nem valósulhat meg azok tevékeny közreműködése nélkül.
A 2013-as árvíz önkormányzati tapasztalatai és hatásai
A 2013-as árvíz helyi tapasztalatait, különösen az önkormányzatok és az ott élők együttműködése szempontjából érdemes tüzetesen szemügyre venni, hiszen ezek nem csak a védekezés szempontjából tekinthetők jelentősnek, de komoly hatást gyakorolnak a helyi gazdasági, közösségi életre is. A szerző a vonatkozó tetemes mennyiségű elsősorban internetes források áttanulmányozása alapján az alábbi általános következtetéseket vonja le, különös tekintettel az önkormányzatok vonatkozó tevékenységeire és egyes területeire, azok csomópontjaira:
lényeges szempont az árvízi védekezésben segítséget nyújtó segélyszervezetek tevékenysége annak ideje alatt és azt követően (ebbe különösen bele értve a segélyek elosztásának kérdését);
jelentősek az árvízi kárenyhítés anyagi kérdései, különösen az önkormányzatok által biztosított források tekintetében;
hangsúlyt kell fektetni az árvízvédelmi tevékenységek során felmerült helyi nézet- és véleménykülönbségek szakszerű és szabályszerű, de egyúttal közösségközpontú kezelésére;
nagyon fontos a helyi szintű tevékenységek pontos és gördülékeny megszervezése;
hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a helyi lakosok tudatában legyenek annak, hogy a vezetés és az irányítás ki(k)nek a kezében összpontosul;
kerülni kell a túlburjánzó ?ad hoc? megoldásokat;
elengedhetetlenül fontos a pontos és gyors, ugyanakkor közérthető információáramlás és kommunikáció, amelyben kiemelt jelentőséggel bír a téves adatok, utasítások kiadásának elkerülése, vagy amennyiben ez már megtörtént, azok prompt kijavítása, helyesbítése;
kiemelendő a helyi logisztika fontossága;
törekedni kell a közösségi médiában (például Facebook csoportok, Google maps térképek), rejlő lehetőségek felhasználására, de egyúttal óvakodni kell azok túlburjánzásától;
fontos a helyi szintű felajánlások becsatornázása a védekezés egyes eljárásaiba;
oda kell figyelni a szakmai szervezetekkel való kiegyensúlyozott kapcsolattartásra, a tőlük érkező kérések és feladatok hatékony értelmezésére és eredményes végrehajtására;
külön odafigyelést igényel a helyi és az országos (sőt adott esetben a nemzetközi) sajtóval való együttműködés;
jelentős erőt és energiát emészt fel az ún. ?katasztrófaturisták? jelenlétének kezelése, különösen akkor, amikor azok akadályozzák a védekezési tevékenységeket;
egyensúlyban kell tartani az egyes védekezési és környezetvédelmi kérdésekből fakadó nézetkülönbségeket;
fontos a bizalom a szakmai szervezetekben, illetve kiemelten fontos elismerésük, számukra visszajelzés (feedback) biztosítása;
lényeges a jövőre való felkészülés, amelyben időt és energiát kell szánni további hatékony megoldások felkutatására és adott esetben azok alkalmazásának előkészítésére;
oda kell figyelni az árhullámot, illetve tetőzést megelőző időtartalékban rejlő lehetőségek hatékony kiaknázására;
fontosak a vadállomány védelme érdekében hozott döntések;
tekintettel kell lenni az árvíz által érintett létfontosságú (kritikus infrastruktúra) rendszerelemek védelmére;
az eredményes védekezés érdekében gondoskodni kell arról, hogy a védekezésben résztvevők kéréseit, gondjait ? ha szükséges, kimondottan erre kijelölt személy vagy csoport révén ? kezeljük.
Természetesen a fenti felsorolás nem teljes, hiszen azok számos más aspektust magukban foglalnak, ráadásul kiegészülnek a helyi tapasztalatok egyedi jellegével.
Összefoglalásként
A fentiek alapján jól érzékelhető, hogy a 2013-as árvíz ? de feltételezhetően tényszerűen soron következő országos, regionális méretűek is ? olyan komplex árvízvédelmi kihívást jelentenek hazánk számára, amelyben a nemzeti összefogás elengedhetetlenül szükséges. Ebben az önkormányzatokra számos feladat hárul, amelyekben a jogszabályi keretek legalább annyira fontosak, mint a helyi szintű már jól ismert és begyakorolt megoldások csakúgy, mint új, innovatív helyi módszerek. Az árvízvédelmi védekezés időben elnyúló módon jelenik meg az önkormányzatok számára, így nem elegendő azt csak az adott veszélyhelyzet időszakában prioritásként kezelni.
Mivel a kihívások komplexek, így azokra komplex választ kell adniuk az önkormányzatoknak is: ezekben meg jelenniük a mérnöki, társadalmi látásmódnak, vagy akár alapvető, sok szakterületet felölelő tudásnak is, amelyekhez az egyes eljárások alkalmazási készsége és képessége kell, hogy társuljon.
évi CXXVIII. törvény a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról, in: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=139408, a letöltés dátuma: 2014. június 15.
A kolontári iszapkatasztrófa államigazgatási és biztonságpolitikai következményei, szerkesztette: Dr. Németh József Lajos, tanulmánykötet, Biztonságpolitikai és Magyary Zoltán Szakkollégiumok közös kutatóműhelye, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2013, p. 40-41.
Önkormányzati honlapok, blogbejegyzések, hírek, információk a 2013-as árvíz témakörében a ?Google? kereső felhasználásval
[1] Az árvíz egy lehetséges definíciója: ?Kedvezőtlen, rendkívüli csapadéktevékenység, valamint hirtelen hóolvadás miatt medréből kilépő vízfolyás következtében vízzel nem borított földterület ideiglenes víz alá kerülése. Hazánkban három nagy csoportja van, a jégtorlódásból adódó jeges árvíz, az egyszerre olvadó hótömegből keletkező tavaszi árvíz, illetve a nagy tavaszi, vagy nyári esőzésekből keletkező zöldár.? Forrás: Ár- és belvíz, valamint villámárvíz kockázat értékelése hazánkban, in: http://www.vedelem.hu/letoltes/tanulmany/tan412.pdf, a letöltés dátuma: 2014. június 10.
[5] Az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) védelmi szerve, amely akkor kezdi meg munkáját, ha több vízügyi igazgatóság egyidejű védekezése esetén szükségessé válik az országos koordináció, a hatékonyabb eszköz és létszám átcsoportosítás, információáramlás. Forrás: https://www.vizugy.hu/index.php?module=content&programelemid=8, a letöltés dátuma: 2014. június 12.
[7]2011. évi CXXVIII. törvény a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról a II. fejezet, 8, 9, 10, 11-es pontjai, in: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=139408, a letöltés dátuma: 2014. június 15.
[9] A kolontári iszapkatasztrófa államigazgatási és biztonságpolitikai következményei, szerkesztette: Dr. Németh József Lajos, tanulmánykötet, Biztonságpolitikai és Magyary Zoltán Szakkollégiumok közös kutatóműhelye, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2013, p. 40-41.
2013. december 5-én került megrendezésre a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Tudós Kávézójában angol nyelvű előadásra a Stratégiai Védelmi Kutatóközpont, valamint a BSZK közreműködésével, amely a ?Dél-kaukázusi régió geopolitikai értékeléséről? szólt.
Vendégünk ezúttal az örmény származású Dr. Stepan Grigoryan (Analytical Centre on Globalization and Regional Cooperation) ACGRC vezető tudományos munkatársa volt. A szakmai diskurzus az Egyesült Államok, az Európai Unió, az Orosz Föderáció, Törökország, valamint Irán hatalmi érdekeiről és a térségben meghúzódó befolyásukról szólt, valamint azokról a jövőbeni trendekről, amelyek megahatározó pilléreit alkotják majd a térség hatalmi együttműködéseinek. Az előadás végén lehetőség nyílt a közönség számára, hogy kérdéseket intézzenek az előadóhoz. Ezt követően egy igen mély szakmai vita után mindenki köszönetét fejezte ki a külföldi előadó felé.
Végezetül szeretnénk megköszönni a jelenlévőknek az aktív részvételét.
2013. november 26-án került megtartásra az ELTE NT SzHÉK és a Biztonságpolitikai Szakkollégium által szervezett előadássorozat első alkalmára az ELTE Társadalomtudományi Karán. Az esemény központi témáját a magyar kiberbiztonság aktualitásai alkották, melynek főbb vonásait Szentgáli Gergely a Biztonságpolitikai Szakkollégium tagja, illetve Prof. Dr. Kovács László mk. ezredes az NKE HHK tudományos és nemzetközi dékánhelyettese mutatta be az érdeklődők számára. Az előadás első egységében Szentgáli Gergely vázolta fel a magyar kibervédelem anatómiáját, kiemelve azon jogszabályokat, amelyek meghatározzák a biztonság ezen vetületét. Emellett kifejtésre került a közszféra és a magánszféra kapcsolata a kibervédelem tekintetében, illetve azoknak a szektoroknak a bemutatása, melyek meghatározó szereppel bírnak a magyar kiberbiztonság területén. Szentgáli Gergely kiemelte, hogy a kiberbiztonság alapvető nemzetbiztonsági kérdésnek tekinthető, melynek hangsúlyos részét képezi támadóképességek kialakítása. Az előadó szerint a jelenkort tekintve a legfontosabb feladat, miszerint biztonságtudatosságra nevelő programokat építsenek be az általános oktatásba. Prof. Dr. Kovács László mk. ezredes a kiberhadviselés témáját mutatta be az érdeklődőknek, amelyben kiemelte a kritikus infrastruktúrák védelmének fontosságát, a 2007-es észtországi eseményeket, illetve a .cn problémakört. Felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy a kibertérben hangsúlyosan kell kezelni a kriminalizálódás kérdéskörét. A cyberhadviselés fegyvereinek prezentálása után, a kínai potenciál növekedésére hívta fel a közönség figyelmét. A témakört összefoglalva a koordinált védelem fontosságát, a ?cyberelrettentés? sikertelenségét, illetve a biztonságtudatosság fontosságát helyezte előtérbe az NKE oktatója. Az esemény végén lehetőség nyílt a közönség számára, hogy kérdéseket intézzenek az előadókhoz. Szeretnénk megköszönni az előadóknak a figyelemfelkeltő és érdekes előadásokat, valamint a jelenlévőknek a részvételt.
2013. november 21-én a délutáni órákban Farkas Anikó, a Honvédelmi Minisztérium kabinetfőnöke látogatást tett az idén 10 éves fennállását ünneplő Biztonságpolitikai Minősített Szakkollégiumban (BSZK). A mintegy kétórás program során ? Dr. Boldizsár Gábor ezredes, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (HHK) dékán és Prof. Dr. Kovács László mk. ezredes, a HHK tudományos és nemzetközi dékánhelyettes jelenlétében ? Dr. Kaló József elnök és Dr. Németh József Lajos tiszteletbeli elnök a jelen lévő aktív és a már senior tagokkal közösen mutatták be az eddig elért eredményeket. Ezek közül talán a legfontosabb az, hogy a BSZK az elmúlt években folyamatosan fejlődött és sikerrel tett eleget annak a célkitűzésnek, hogy a tanórán kívüli képzés révén növelje tagjai szakmai ismereteit a biztonságpolitikai kérdésekben, és elmélyítse a vonatkozó közszolgálati értékeket. Ezt hitelesen támasztották alá a Szakkollégium idősebb ? napjainkban már a közszolgálati területeken munkahellyel bíró ? tagjai által elmondottak, akik egyöntetűn nyilatkoztak arról, hogy szakmai sikereik nagy részben a Biztonságpolitikai Szakkollégiumban és a szervezet által irányukban kifejtett magas szintű szakmai munkának köszönhetők. A BSZK jelenlegi helyzetét ismertetve nem csak a szakkollégiumi minősítési követelményeknek való megfelelés egyes elemeit mutatta be Csuzda Norbert diákbizottsági elnök, hanem kitért arra is, hogy az együttlakás feltételeinek további biztosítása és körülményeinek fejlesztése tekinthető jelen pillanatban a legfontosabb olyan feladatnak, amelyhez az eddigi minisztériumi, egyetemi és kari támogatás továbbra is elengedhetetlen marad.
Az aktív tagok által a Biztonságpolitikai Minősített Szakkollégium napi szintű működésébe ? például a speciális felvételi eljárásba, a műhelyrendszerbe, a kurzusok felépítésébe ? avatták be a Farkas Anikó kabinetfőnököt. Dr. Kaló József elnök, a BSZK a jövőre vonatkozó terveivel összefüggésben kifejtette, hogy azokban továbbra is kiemelt szerepet játszik az eddigi magas szintű minőségi munka fenntartása és fejlesztése, valamint a tisztjelöltek, valamint más hazai, határon túli és nemzetközi egyetemek, hasonló kutatóműhelyek felé történő nyitás, amelynek alapjait az eddig megvalósult együttműködések (például a NATO Public Diplomacy Division-nel, Magyar Atlanti Tanáccsal, Magyar Hadtudományi Társasággal) teremtették meg. A látogatás során Farkas Anikó számos kérdést tett fel és jó hangulatú beszélgetés alakult ki a résztvevők között, amely annak is köszönhető, hogy a kabinetfőnök a Bibó István Szakkollégium tagjaként is tevékenykedett korábban, így átfogó tapasztalattal rendelkezik a szakkollégiumok működéséről. A Biztonságpolitikai Minősített Szakkollégium egy évtizedes munkásságának bemutatása végül a Honvédelmi Minisztériummal való együttműködés elvi és gyakorlati lehetőségeinek áttekintésével, majd köszönetnyilvánítással zárult.
A Biztonságpolitikai Szakkollégium november 6-a és 10-e között részt vett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Ostrakon Szakkollégium szervezésében a Szakkollégiumi Tehetséggondozó Táborban. A velencei tábor célja az egyetemen és hazánkban működő szakkollégiumok összefogása és közös tehetséggondozó munkájuk elősegítése volt. A szakkollégisták tevékenysége meghatározó, hiszen a szakkollégiumok azok a szervezetek, amelyek az egyes felsőoktatási intézményekben a kiemelkedő képességű hallgatók tehetséggondozásáért, közéleti szerepvállalásért, az értelmiségi feladatokra történő felkészülés tárgyi és személyi feltételeinek megteremtéséért, valamint a társadalmi problémákra érzékeny, szakmailag igényes értelmiség neveléséért felelnek. Az általuk elvégzett munka rendkívül sokrétű és meghatározó. Minden megmozdulásuk a szervezet és az adott felsőoktatási intézmény tehetséggondozásának jövőjét befolyásolja. Ezáltal válik kiemelkedően fontossá e személyek megfelelő képzése és fejlesztése egy tudatos stratégia és módszertan mentén a megfelelő szakemberállomány bevonásával. Mindezeknek adott otthont egy hagyományteremtő jelleggel megrendezett szakkollégiumok közötti találkozó a kiemelkedő magyar fiatalok jövőjéért és tehetségük gondozásáért. Az esemény célja a szakkollégiumok közötti együttműködés kiszélesítése, a szakmai integráció elmélyítése mellett a táborban résztvevő hallgatók kommunikációs készségeinek, vezetéselméleti tapasztalatainak fejlesztése, illetve tudásuk kiszélesítése volt. Ezen célokat szem előtt tartva a jelenlévők érvelés és tárgyalástechnikai tréningen vettek részt, különböző szakkollégiumi workshopokon oszthatták meg egymással tapasztalataikat, kerekasztal beszélgetések keretében érvelhettek a jövő generációját leginkább érintő kérdéseiben. De lehetőségük nyílt különböző előadások keretében pallérozni tudásuk, például Dr.Bíró Marcell államtitkár úr előadásának köszönhetően bepillantást nyerhettek az ország közigazgatási koordinációjának menetébe, nehézségeibe is és az ebből fakadó vezetői kihívások világába. A táborban folyó szakmai, tudományos munka mellett a szervezők nagy hangsúlyt fektettek a résztvevő szakkollégiumok tehetséggondozó munkájának erősítésére, azok összekovácsolására és a különböző workshopokon történő tapasztalatok megosztásával a problémák hatékonyabb megoldására a jövőre vonatkozóan. A tábor kiváló kezdet egy, a szakkollégiumi integrációt elősegítő folyamatban, melynek utolsó állomása egy jól szervezett, összetartó és erős szakkollégiumi közösség kiépítése. Amely újult erővel teremthet lehetőséget hazánk ifjúsága számára a felsőoktatás világában, és azon túl az igényes és szakmailag, tudományosan kiművelt fiatalság kiteljesedésére.
A Biztonságpolitikai Szakkollégium néhány tagja október 28-31. között a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemen megrendezett ?Határtalan interakció? elnevezésű programon vehetett részt, képviselve a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző karát. A BSZK tagjai a programon több szakkollégiummal karöltve vettek részt, ahol baráti és szakmai kapcsolatokat épített ki egyrészről a velünk érkező Magyary Zoltán Szakkollégiummal, az Ostrakon Szakkollégiummal, valamint a határon túli Partiumi Keresztény Egyetemhez tartozó Janus Pannonius Szakkollégiummal. A többnapos készségfejlesztő foglalkozásokon több elméleti és gyakorlati oktatáson vehettek részt a hallgatók. Elméleti képzések közé tartozott például a régióismereti kurzus, ahol a Partium történetéről, közigazgatásáról és kultúrájáról hallhattak érdekes és hasznos előadásokat a megjelentek. A több modulból álló disputa kurzus keretein belül pedig elsajátíthatták a kommunikáció és az érvelés művészetének technikáit, legújabb módszereit. A képzési modulokban szereplő feladatok sokszínűsége biztosította az élményeken alapuló tapasztalati tanulás lehetőségét, és emellett pedig elősegítette a szakkollégiumok közötti kapcsolatépítést is. A programon belül a hallgatók megnézhették Nagyvárad és Arad építészeti és kulturális látnivalóit.
A Biztonságpolitikai Szakkollégium sikerrel szervezte meg regionális biztonság előadássorozatát a 2013. szeptember 9-13. közötti időszakban. Az előadássorozat célja az egyes régiókban felmerülő biztonsági kihívások, veszélyek és fenyegetések elemzése volt, főleg napjainkra koncentrálva. Ezen belül a résztvevők megismerhették Közép- és Dél-Amerika globális helyzetét, Brazília nagyhatalmi törekvéseit, a térséget érintő drogproblémákat, vagy az országok gazdasági befolyását. Az előadássorozat a ?Kockázatok és válaszok a tehetséggondozásban (TÁMOP 4.2.2./B-10/1)? pályázat keretén belül, az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az Európai Unió támogatásával valósult meg.
A Biztonságpolitikai Szakkollégium sikerrel szervezte meg regionális biztonság előadássorozatát a 2013. szeptember 9-13. közötti időszakban. Az előadássorozat célja az egyes régiókban felmerülő biztonsági kihívások, veszélyek és fenyegetések elemzése volt, főleg napjainkra koncentrálva. Ezen belül a résztvevők megismerhették az ázsiai kontinens helyzetét a globális térben, Kína nagyhatalmi törekvéseit, a koreai konfliktust, Pakisztán és India kapcsolatát, valamint a ?Kis Tigris? országok gazdasági befolyását. Az előadássorozat a ?Kockázatok és válaszok a tehetséggondozásban (TÁMOP 4.2.2./B-10/1)? pályázat keretén belül, az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az Európai Unió támogatásával valósult meg.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. További információ
Cookie-k elfogadása
Cookie beállítások
Süti box beállítások
Süti box beállítások
Adatvédelmi beállítások
Döntse el, hogy mely cookie-kat kívánja engedélyezni. Bármikor megváltoztathatja ezeket a beállításokat. Ezek a változtatások korlátozhatják az oldal elérhetőségét, használatát. További információkért a cookie-k törléséről látogasson el böngészőjének a Segítség oldalára.
A kurzor segítségével aktiválhatja és deaktiválhatja a különböző típusú cookie-kat
Ez a honlap használja:
Emlékezni arra, melyik süti csoportot fogadta el
Ez a weboldal nem használja:
Bejelentkezési adatok megjegyzése
Alapvető: Emlékezzen a cookie engedély beállításokra
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Információk gyűjtése, melyeket a hírlevél űrlapokban és a többi oldalon lévő űrlapokban adott meg
Alapvető: A bevásárló kosárhoz hozzáadott termékek nyomonkövetése
Alapvető: Hitelesítse, hogy bejelentkezett a felhasználói fiókjába
Alapvető: Kiválasztott nyelv megjegyzése
Funkcionalitás: Közösségi média beállítások megjegyzése
Funkcionalitás: Kiválasztott ország és terület megjegyzése
Analitika: A létrehozott kapcsolatok és látogatott oldalak nyomonkövetése
Analitika: Az Ön helyének és országának nyomonkövetése az IP cím alapján
Analitika: Oldalakon eltöltött idő nyomonkövetése
Analitika: A statisztika funkció adat minőségének javítása
Hirdető: Információk és reklám személyre szabása az Ön érdekeltségi körének megfelelően, a látogatott tartalmak alapján. (Jelenleg nem használunk célzott cookie-kat)
Hirdető: Személyazonosításra alkalmas információk gyűjtése mint például név és elhelyezkedés
Ez a honlap használja:
Alapvető: Emlékezzen a cookie engedély beállításokra
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Információk gyűjtése, melyeket a hírlevél űrlapokban és a többi oldalon lévő űrlapokban adott meg
Alapvető: A bevásárló kosárhoz hozzáadott termékek nyomonkövetése
Alapvető: Hitelesítse, hogy bejelentkezett a felhasználói fiókjába
Alapvető: Kiválasztott nyelv megjegyzése
Ez a weboldal nem használja:
Bejelentkezési adatok megjegyzése
Funkcionalitás: Közösségi média beállítások megjegyzése
Funkcionalitás: Kiválasztott ország és terület megjegyzése
Analitika: A létrehozott kapcsolatok és látogatott oldalak nyomonkövetése
Analitika: Az Ön helyének és országának nyomonkövetése az IP cím alapján
Analitika: Oldalakon eltöltött idő nyomonkövetése
Analitika: A statisztika funkció adat minőségének javítása
Hirdető: Információk és reklám személyre szabása az Ön érdekeltségi körének megfelelően, a látogatott tartalmak alapján. (Jelenleg nem használunk célzott cookie-kat)
Hirdető: Személyazonosításra alkalmas információk gyűjtése mint például név és elhelyezkedés
Ez a honlap használja:
Alapvető: Emlékezzen a cookie engedély beállításokra
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Információk gyűjtése, melyeket a hírlevél űrlapokban és a többi oldalon lévő űrlapokban adott meg
Alapvető: A bevásárló kosárhoz hozzáadott termékek nyomonkövetése
Alapvető: Hitelesítse, hogy bejelentkezett a felhasználói fiókjába
Alapvető: Kiválasztott nyelv megjegyzése
Funkcionalitás: Közösségi média beállítások megjegyzése
Funkcionalitás: Kiválasztott ország és terület megjegyzése
Ez a weboldal nem használja:
Analitika: A létrehozott kapcsolatok és látogatott oldalak nyomonkövetése
Analitika: Az Ön helyének és országának nyomonkövetése az IP cím alapján
Analitika: Oldalakon eltöltött idő nyomonkövetése
Analitika: A statisztika funkció adat minőségének javítása
Hirdető: Információk és reklám személyre szabása az Ön érdekeltségi körének megfelelően, a látogatott tartalmak alapján. (Jelenleg nem használunk célzott cookie-kat)
Hirdető: Személyazonosításra alkalmas információk gyűjtése mint például név és elhelyezkedés
Ez a honlap használja:
Alapvető: Emlékezzen a cookie engedély beállításokra
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Szakaszos cookie-k engedélyezése
Alapvető: Információk gyűjtése, melyeket a hírlevél űrlapokban és a többi oldalon lévő űrlapokban adott meg
Alapvető: A bevásárló kosárhoz hozzáadott termékek nyomonkövetése
Alapvető: Hitelesítse, hogy bejelentkezett a felhasználói fiókjába
Alapvető: Kiválasztott nyelv megjegyzése
Funkcionalitás: Közösségi média beállítások megjegyzése
Funkcionalitás: Kiválasztott ország és terület megjegyzése
Analitika: A létrehozott kapcsolatok és látogatott oldalak nyomonkövetése
Analitika: Az Ön helyének és országának nyomonkövetése az IP cím alapján
Analitika: Oldalakon eltöltött idő nyomonkövetése
Analitika: A statisztika funkció adat minőségének javítása
Ez a weboldal nem használja:
Hirdető: Információk és reklám személyre szabása az Ön érdekeltségi körének megfelelően, a látogatott tartalmak alapján. (Jelenleg nem használunk célzott cookie-kat)
Hirdető: Személyazonosításra alkalmas információk gyűjtése mint például név és elhelyezkedés
Ez a honlap használja:
Funkcionalitás: Közösségi média beállítások megjegyzése
Funkcionalitás: Kiválasztott ország és terület megjegyzése
Analitika: A létrehozott kapcsolatok és látogatott oldalak nyomonkövetése
Analitika: Az Ön helyének és országának nyomonkövetése az IP cím alapján
Analitika: Oldalakon eltöltött idő nyomonkövetése
Analitika: A statisztika funkció adat minőségének javítása
Hirdető: Információk és reklám személyre szabása az Ön érdekeltségi körének megfelelően, a látogatott tartalmak alapján. (Jelenleg nem használunk célzott cookie-kat)
Hirdető: Személyazonosításra alkalmas információk gyűjtése mint például név és elhelyezkedés