Nincsen olyan hét vagy hónap, hogy egy-egy elemzés vagy újság cikk ne foglalkozna a demográfiai változásokkal. Azt hangsúlyozzák, hogy alapvetően formálja egy ország gazdaságát, politikai és biztonsági környezetét, valamint társadalmát. Ezek a változások, például a népességnövekedés, az elöregedés, a városiasodás vagy a migráció, különböző kihívások és lehetőségek elé állítják az országokat és azok vezetőit.

Az elöregedő népesség gazdasági terhet jelenthet, mivel több erőforrásra van szükség az idősek egészségügyi és nyugdíjellátásához, míg a munkaképes korú lakosság aránya csökken. Japánban például a munkaerőhiány és az alacsony születési ráta komoly kihívásokat jelent a gazdasági növekedés fenntartásában. A népességnövekedés és a városiasodás társadalmi kihívásokhoz vezethet, különösen a lakhatás, az oktatás és az egészségügy területén. Nigériában például a gyors városiasodás terheli az infrastruktúrát és a közszolgáltatásokat, ami növekvő társadalmi feszültségeket eredményezhet. A demográfiai feszültségek politikai konfliktusokat válthatnak ki, különösen ott, ahol etnikailag és vallásilag sokszínű a lakosság. A Közel-Keleten az ifjúkorú (fiatalokból álló) népesség és a magas munkanélküliség növeli az instabilitást, amely a radikalizáció és belső konfliktusok kialakulásának melegágya lehet. Ezzel el is érkeztünk ahhoz a témához, amivel foglalkozni szeretnék. Izrael államhoz, mely ebben a politikai és biztonsági instabilitással terhelt régióban kell, hogy biztosítsa állampolgárainak a kiszámítható jövőképet.

A demográfia összetétele és változása

Mivel Izrael 1948-ban egy ellenséges környezetben jött létre fontos számára, hogy stabil gazdasági, biztonsági és politikai környezetet tartson fent. Ennek elkerülhetetlen alapja a népesség és annak összetétele. Demográfiai helyzete az elmúlt húsz évben jelentős változásokat mutatott, amelyeket több tényező befolyásolt, mint a születési ráta, a bevándorlás, a politikai helyzet és a társadalmi sokszínűség. A demográfiai kihívások összetett kérdéseket vetnek fel, amelyek hatással vannak a gazdaságra, a munkaerőpiacra, az egészségügyre és az oktatásra. Nézzük meg ezeket részletesebben. A népesség az elmúlt húsz évben gyorsan növekedett, 2000-ben körülbelül 6,3 millió főről 2023-ra közel 10 millió főre.

A növekedés oka elsősorban a magas születési arány, különösen az ultraortodox zsidó közösségekben. Izrael demográfiáját erősen formálja a bevándorlás is, amelyet elsősorban az 1950-ben meghozott Visszatérési Törvény szabályoz. Ez lehetővé teszi a világ minden részéből származó zsidók számára, hogy izraeli állampolgárságot kapjanak.

A 2000-es évek elején különösen nagy számban érkeztek bevándorlók a volt Szovjetunió területéről.

A születési számokat közelebbről megvizsgálva azt látjuk, hogy a lakosság nem homogén és számos nép él ezen a kisterületen. Az állam 22 145 km2-én vallási megoszlás szerint 74% zsidó, 18% muszlim, 2% keresztény és 6% egyéb népcsoport található. Lélekszámban ez 7 millió zsidó, 2 millió muszlim és 1 millió egyéb vallású embert jelent. A 10 milliós országnak a népsűrűsége, igy 426 fő/km2.

A mindenkori kormányok a demográfiára nemzetbiztonsági kérdésként tekintenek. Fontosnak tartják, hogy a fenti arányok ne boruljanak fel. Cél, hogy az arabok száma ne nőjön túl a zsidó lakoságon. Többször hallani olyan hangokat, hogy az arab népcsoport egy belső veszélyforrás és egy időzített bomba. Pontosan ezért mindent megtesznek azért, hogy a népesség számát megfelelő szinten tudják tartani.

Intézkedések a népesség növekedésének érdekében

Milyen eszközei vannak az izraeli kormánynak ehhez?

Több lépésben, különböző elemekből álló stratégiát állítottak össze. Továbbra is támogatják, hogy más államokból települjenek át Izrael területére zsidó emberek. A csökkenő trend ellenére ebben van még lehetőség mivel a világban még egyszer annyi zsidó él, mint Izraelben. Észak Amerikában több mint 6 millió ember és Európában is 1 millió fő felett van a számuk. Legfontosabb ez mellett, hogy a születés számot szinten tudja tartani. A világra jellemző tendencia, hogy a nők egyre később vállalnak gyereket Izraelre is elmondható. Jellemzően csökken a 25 év alattiak száma és inkább a 30-as éveikben alapítanak családot. A korösszetételt, ha nézzük, nem beszélhetünk elöregedő társadalomról. A lakosság 27%-a 14 év alatti, 61%-a 15 és 64 év közötti, míg 12%-a 65% felett van. Ebből elmondható, hogy a fiatalok nagy része még csak most fog gyermeket vállalni.

Az elkötelezettség eléréshez a megfelelő szociális háló elengedhetetlen. Izraelben a szociális háló és a családtámogatási rendszer átfogó, és a lakosság jólétének javítását szolgálja. A rendszer alapját az állami társadalombiztosítási szolgáltatások, családtámogatási programok, gyermekjóléti intézkedések, valamint a szociális szolgáltatások széles köre képezi. Az izraeli szociális rendszer kiterjedt támogatásokat nyújt a fiatal családoknak, az időseknek, a fogyatékkal élőknek és más rászoruló csoportoknak. Az izraeli oktatási rendszer ingyenes oktatást biztosít 3 és 18 éves kor között, ami lehetővé teszi a gyermekek számára az állami oktatás igénybevételét. Emellett támogatásokat kínálnak a speciális oktatási szükségletekkel rendelkező gyermekek számára is. Az állam ösztöndíjprogramokat biztosít a felsőoktatásban tanuló diákok számára. Az izraeli diákok számára a katonai szolgálat utáni felsőoktatásba való bekapcsolódást további ösztöndíjprogramok és pénzügyi támogatások könnyítik meg. Izraelben minden állampolgár kötelező egészségügyi biztosítással rendelkezik, amelyet négy egészségpénztár kínál (Clalit, Maccabi, Meuhedet, Leumit). Az alapellátás magában foglalja az orvosi vizsgálatokat, gyógyszereket, szakorvosi ellátást és a sürgősségi szolgáltatásokat. Az állam külön gyermek-egészségügyi programokat is működtet, amelyek célja a gyermekek fejlődésének és egészségének megőrzése, beleértve a kötelező védőoltások biztosítását és a megelőző szűréseket. Az alacsony jövedelmű családoknak biztosított jövedelempótlék célja a megélhetési költségek enyhítése. Ez a támogatás alapvető segélyt nyújt a létfenntartáshoz, és az igénylők szükségleteihez igazodik. Összeségében a szociális hálója egy szilárd rendszer, amely a jóléti állam jegyében a rászoruló csoportok támogatására épül. A kiterjedt családtámogatási programok, az egészségügyi biztosítás és az oktatási lehetőségek, valamint az idősek és fogyatékkal élők számára nyújtott szolgáltatások hozzájárulnak az izraeli társadalom kohéziójához és a lakosság jólétéhez.

Kihívások

A demográfiai változással járó kihívások kívülről és belülről is jelen vannak az ország társadalmában.

A szomszédos országoknak (Libanonnak, Szíriának, Jordániának, Egyiptomnak és a palesztin területeknek) demográfiai mutatói az elmúlt tíz évben jelentős változásokat mutattak. Ezek a változások nagymértékben befolyásolják Izrael régiós helyzetét, különösen a biztonságot, a gazdaságot és a migrációs helyzetet. Fontos megjegyezni, hogy a 2023-as konfliktus kirobbanása idején a Gázában, Ciszjordániában élő palesztinok és az izraeli arabok együttes száma megegyezett a 7 milliós zsidók számával.

A trendeket követve pedig megállapítható, hogy várhatóan 2050-re többségbe kerülhet az arab népesség. Az arab fiatalság esetén az is elmondható, hogy nagyobb kedvel, vállalnak gyereket és ez Izraelen belül is nehézséget okozhat.  A fenti megoszlás eltolódhat az arab lakosság irányába.

A belső kihívások közül talán az egyik legmeghatározóbb a haredi zsidó kisebbség helyzete. A haredi (ultraortodox) zsidó közösség Izraelben egy gyorsan növekvő, sajátos életmóddal és erős vallási hagyományokkal rendelkező csoport. Demográfiailag és társadalmilag is megkülönböztetett csoportot alkotnak, amely jelentős hatással van az izraeli társadalomra és gazdaságra. A haredi közösség számos szempontból különbözik a szekuláris és vallásos zsidóktól, főként életmódjukban, oktatási rendszerükben és az állami kötelezettségekhez való hozzáállásukban. A közösség az izraeli lakosság mintegy 13-17%-át teszi ki, ami körülbelül 1,3 millió főt jelent (2023). A haredi családok jellemzően nagyok, az átlagos haredi család 6-7 gyermeket vállal, ami az egyik legmagasabb születési arány Izraelben és világszerte is. A népességnövekedési ütemük sokkal magasabb, mint a szekuláris és vallásos zsidók körében, így a haredi lakosság aránya folyamatosan növekszik. Rendkívül fiatal a korösszetétel; a népesség nagy része gyermek vagy fiatal felnőtt. Ennek következtében a közösség kiemelten igényli az oktatási és családtámogatási rendszereket. Saját vallási iskolákat (jesivákat és talmud-tórákat) működtet, amelyek a vallási tanulmányokra összpontosítanak. A világi tantárgyak, mint a matematika, angol nyelv és tudományok, általában kevésbé hangsúlyosak vagy teljesen hiányoznak. A haredi férfiak gyakran az egész életüket a Tóra és a Talmud tanulmányozásának szentelik, amely miatt sokan felnőtt korukra sem rendelkeznek a munkaerőpiacon. Az oktatási szakadék miatt a haredi lakosság körében alacsonyabb a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya, bár az utóbbi években a fiatalabb generációk körében növekvő hajlandóság figyelhető meg a felsőfokú vagy szakmai képzés iránt. A férfiak foglalkoztatottsági aránya alacsonyabb, mint az izraeli lakosság átlaga. A férfiak közül a fenti vallási tanulmányaik miatt az életük során anyagi támogatást kapnak az államtól vagy a közösségüktől. Ezzel szemben a haredi nők magasabb arányban dolgoznak, jellemzően alacsonyabb bérű, részmunkaidős vagy adminisztratív pozíciókban. Az izraeli törvények értelmében a haredi férfiak vallási tanulmányok miatt mentesülhetnek a kötelező katonai szolgálat alól, amit a társadalom egy része gyakran vitatott kérdésként kezel. Egyes haredi közösségek tagjai önkéntes alapon mégis vállalnak katonai szolgálatot, bár arányuk továbbra is alacsony. A kevésbé vallású társadalmi rétegek pedig úgy érzik, hogy ők viselik az állami terheket. Pénzügyileg és katonailag is egyaránt.

Összeségében elmondható, hogy a bizakodásra adó születésszámok ellenére a hátérben egy olyan biztonsági kockázat húzódik, meg amit nem lehet figyelmen kívül. Az egyre növekvő lakosságnak az ország kis területén kell osztoznia. Ráadásul a népesség aránya is eltolódásban van. Nem csak az arab lakosság irányába, hanem a zsidó közösségen belül is az ultraortodox zsidók felé. Hosszútávon a nehézség megoldása még nem látható.

Szerző: Hetzer Miklós

Előző cikkA talibán rémuralma, avagy mi történt a kivonulás óta?
Következő cikkETMU Conference 2024 – Beszámoló